پاندای غول پیکری که از چین قرض گرفته بود در باغ وحش تایلند جان باخت


به گفته مقامات باغ وحش چیانگ مای، پاندای غول‌پیکر با وام بلندمدت از چین، روز چهارشنبه، شش ماه قبل از بازگشت به خانه، در باغ‌وحشی در شمال تایلند مرد.

Wutthichai Muangmun، مدیر باغ وحش گفت که علت مرگ لین هوی بلافاصله مشخص نشده است، اما به نظر می رسد که او صبح روز سه شنبه بیمار شده است و وقتی بعد از صرف غذا دراز کشید، بینی اش خونریزی می کند.

او گفت که او به سرعت تحت مراقبت یک تیم مشترک دامپزشکی تایلندی و چینی قرار گرفت، اما وضعیت او بدتر شد و او صبح چهارشنبه درگذشت.

پاندا چینی لین هوی
پاندا غول پیکر چینی Lin Hui در باغ وحش چیانگ مای در تایلند در 16 ژانویه 2023.

Pongmanat Tasiri/SOPA Images/LightRocket از طریق Getty Images


Tewarat Vejmanat، دامپزشکی که در یک کنفرانس خبری که به طور زنده در صفحه فیس بوک باغ وحش پخش شد، گفت: پاندا که هر روز چکاپ می شد، در سن 21 سالگی در سن بالا بود و هیچ نشانه ای از بیماری یا هیچ گونه بیماری وجود نداشت. تفاوت در رفتار او قبل از اینکه بیمار شود.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن گفت: چین از مرگ پاندای غول پیکر لین هوی ناراحت است.

وانگ گفت که چین پس از اطلاع از بیماری پاندا “فوراً کارشناسانی را سازماندهی کرد تا طرف تایلندی را برای انجام عملیات نجات از طریق لینک ویدئویی راهنمایی کنند، اما متأسفانه جان او را نجات ندادند.” وی افزود: مقامات چینی به زودی تیمی از کارشناسان را برای انجام تحقیقات مشترک در مورد علت مرگ تشکیل خواهند داد.

جفت مرد لین هوی، چوانگ چوانگ، که با او در باغ وحش چیانگ مای نگهداری می شد، در سال 2019 در سن 19 سالگی در آنجا درگذشت. این زوج در سال 2003 با وام 10 ساله به چیانگ مای آمدند که بعداً برای 10 سال دیگر تمدید شد. سال ها.

در حالی که این وام ظاهراً برای اهداف تحقیقاتی و حفاظتی بود، اما عموماً از سوی چین به عنوان یک اقدام دوستی در نظر گرفته شد، که پانداها را به کشورهای بسیاری فرستاده است که نمونه بارز دیپلماسی قدرت نرم در نظر گرفته می شود.

زمانی که چوانگ چوانگ در سال 2019 درگذشت، وزیر محیط زیست وقت تایلند، واراووت سیلپا آرچا، گفت که این کشور باید 500 هزار دلار به عنوان غرامت به دولت چین بپردازد. بعداً گزارش شد که نارسایی قلبی علت مرگ او بوده است.

مدیر باغ وحش Wutthichai گفت این باغ وحش دارای بیمه نامه 15 میلیون بات (435000 دلار) لین هوی است که قرار بود در اکتبر امسال به چین بازگردانده شود.

لین هوی و چوانگ چوانگ در سال 2009 از طریق لقاح مصنوعی صاحب یک دختر به نام لین پینگ شدند. طرحی برای تشویق آنها به جفت گیری طبیعی با نشان دادن ویدئوهایی از داشتن پانداها در حال انجام رابطه جنسی در سال 2007 خبرساز شد. لین پینگ در سال 2013 به چین فرستاده شد که در ابتدا گفته می شد برای او یک ملاقات یک ساله برای یافتن جفت بود. آنجا ماند.

امید به زندگی یک پاندا غول پیکر در طبیعت حدود 15 سال است، اما در اسارت تا 38 سال عمر کرده است. از کمتر از 1000 در یک زمان تا بیش از 1800 در طبیعت و اسارت.

یک اینفلوئنسر چینی ساکن تایلند که خود را شانشان معرفی کرد، صبح سه شنبه از باغ وحش بازدید کرد و چندین ویدیو از لین هوی در پلتفرم رسانه اجتماعی چینی Douyin منتشر کرد. یکی از آنها بینی او را نشان می داد که خونی به نظر می رسید و یک نقطه قرمز روی گردنش دیده می شد. در یک کلیپ دیگر، او در حالی که بینی خود را می لیسید، دراز کشیده بود و روی یک صفحه بتنی زیر سرش ردهای لکه قرمز وجود داشت. اسکرین شات های این ویدئوها به طور گسترده توسط کاربران شبکه های اجتماعی تایلندی به اشتراک گذاشته شد.

Wutthichai گفت که علت مرگ لین هوی زمان می برد تا مشخص شود، و چگونگی و زمان فاش شدن آن کاملاً به چین بستگی دارد. بر اساس توافق بین باغ وحش و پروژه حفاظت از پانداهای دولت چین، تا زمانی که یک متخصص چینی حضور نداشته باشد، کالبد شکافی انجام نمی شود.


دیدگاهتان را بنویسید