ازدحام جمعیت در یمن 87 کشته برجای گذاشت زیرا تیراندازی جمعیتی را که منتظر کمک‌های نقدی ماه رمضان بودند، ترساند.


صنعا، یمن – به گفته شاهدان و مقامات حوثی، جمعیتی که ظاهراً به دلیل تیراندازی و انفجار الکتریکی وحشت زده در مراسمی برای توزیع کمک های مالی در ماه مبارک رمضان در پایتخت یمن در اواخر روز چهارشنبه رخ داد و به گفته شاهدان و مقامات حوثی، حداقل 87 نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. گروه شورشی که کنترل شهر را در دست دارد. این مرگبارترین حادثه در یمن در سال‌های اخیر بود که مستقیماً به جنگ داخلی طولانی مدت این کشور مرتبط نبود و در آستانه تعطیلات مسلمانان عید فطر، که پایان ماه رمضان در اواخر این هفته است، رخ داد.

ازدحام یمن
تصویری که توسط دفتر رسانه ای انصارالله حوثی منتشر شده است، عواقب یک ازدحام مرگبار در صننا، یمن، 19 آوریل 2023 را نشان می دهد.

دفتر رسانه ای انصارالله حوثی/آپ


به گفته دو شاهد به نام‌های عبدالرحمن احمد و یحیی محسن، حوثی‌های مسلح در تلاش برای کنترل جمعیت تیراندازی به هوا کردند که ظاهراً به سیم برق برخورد کرده و باعث انفجار آن شد. آنها گفتند که این باعث وحشت شد و مردم از جمله بسیاری از زنان و کودکان شروع به کوبیدن کردند.

ویدئوی منتشر شده در شبکه های اجتماعی ده ها جسد را نشان می دهد که برخی از آنها بی حرکت بودند و برخی دیگر در حالی که مردم سعی در کمک داشتند فریاد می زدند. ویدئوی جداگانه‌ای از پیامدهای پس از آن که توسط مقامات حوثی منتشر شد، لکه‌های خون، کفش‌ها و لباس‌های قربانیان را نشان می‌دهد که روی زمین پراکنده شده است. بازرسان در حال بررسی منطقه دیده شدند.

به گفته وزارت کشور حوثی ها، این حادثه در شهر قدیمی در مرکز صنعا رخ داد، جایی که صدها نفر از مردم فقیر برای یک رویداد خیریه که توسط بازرگانان سازماندهی شده بود گرد هم آمده بودند. شاهدان گفتند که مردم برای دریافت کمتر از 10 دلار از یک موسسه خیریه که توسط بازرگانان محلی تأمین می شود، جمع شده بودند. افراد ثروتمند و بازرگانان اغلب در ماه رمضان پول نقد و غذا به ویژه به فقرا می دهند.

سرتیپ سخنگوی وزارت داخله عبدالخالق الغری، “توزیع تصادفی” وجوه را بدون هماهنگی با مقامات محلی مقصر دانست.

یمن - درگیری
یمنی‌ها در اوایل 20 آوریل 2023، بیرون از بیمارستانی در صنعا منتظر می‌مانند، پس از ازدحام جمعیت در جریان یک رویداد خیریه در ماه مبارک رمضان که حدود 80 کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

خبرگزاری فرانسه/ گتی


به گزارش شبکه تلویزیونی ماهواره ای المسیره وابسته به شورشیان، مطهر المارونی، یک مقام ارشد بهداشتی روز پنجشنبه گفت که حداقل 87 نفر کشته شدند. به گفته حمدان باقری، معاون مدیر بیمارستان، حداقل 73 نفر دیگر مجروح و به بیمارستان الثوره در صنعا منتقل شدند.

رهبر سیاسی شورشیان حوثی که از آن زمان تاکنون کنترل بسیاری از کشور را در دست دارند یک جنگ داخلی عبدالعزیز بن حبتور، نخست وزیر این گروه، تقریبا یک دهه پیش رخ داد، گفت که مقامات داخلی، بهداشت و دادستانی این گروه “این رویداد ناگوار را بررسی خواهند کرد تا راه حلی جدی برای این اتفاق بیابند که دیگر هرگز تکرار نشود.”

حبتور عصر چهارشنبه به مردم حاضر در محل گفت: “ما در حال تجربه یک تراژدی بزرگ هستیم، تعداد زیادی از شهروندان ما در این ازدحام جان باختند.”

شورشیان به سرعت مدرسه ای را که مراسم در آن برگزار می شد، بستند و از نزدیک شدن افراد، از جمله روزنامه نگاران، جلوگیری کردند. وزارت کشور اعلام کرد که دو سازمان دهنده را بازداشت کرده و تایید کرد که تحقیقات در حال انجام است.

حوثی ها گفتند که به هر خانواده ای که یکی از بستگان خود را از دست داده اند حدود 2000 دلار غرامت می پردازند، در حالی که مجروحان حدود 400 دلار دریافت می کنند.

پایتخت یمن از زمانی که حوثی‌های مورد حمایت ایران در سال 2014 از پایگاه شمالی خود فرود آمدند و دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی را برکنار کردند، تحت کنترل است. این امر باعث شد ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در سال 2015 برای بازگرداندن دولت مداخله کند.


جنگ داخلی یمن با تقویت حضور القاعده در منطقه ادامه دارد

02:17

این درگیری در سال‌های اخیر به جنگ نیابتی بین قدرت‌های منطقه‌ای عربستان سعودی و ایران تبدیل شده است که منجر به کشته شدن بیش از 150000 نفر از جمله جنگجویان و غیرنظامیان و ایجاد یکی از بدترین بلایای انسانی در جهان شده است. آن جنگ با وجود یک تلاش برای آتش بس در اواخر سال گذشته و اخیر، گرم شدن تازه در روابط دیپلماتیک بین سعودی ها و ایرانی ها.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، درگیری بیش از دو سوم جمعیت یمن – یا حدود 21 میلیون نفر – به کمک و حفاظت نیاز دارند. در میان افراد نیازمند، بیش از 17 میلیون نفر به ویژه آسیب پذیر محسوب می شوند.

در ماه فوریه، سازمان ملل متحد اعلام کرد که تنها 1.2 میلیارد دلار از هدف 4.3 میلیارد دلاری را در کنفرانسی با هدف تأمین بودجه برای کاهش بحران انسانی جمع آوری کرده است.


دیدگاهتان را بنویسید